Welcome to Nescafe Ais Blog . . Feel free to drop your Comment babe . Be my follower okayh

07 April 2012

Sudahkah Anda Bersedia ??

Remaja kini, dan dewasa masa kini selalu tertanya-tanya adakah couple tu sah, harus, dan sebagainya.. bagi saya, cinta itu adalah fitrah namun perlu lah dilandaskan dengan peraturan yang telah ditetapkan. 
Tapi adakah kita telah bersedia nak bercouple ni? Tengok orang couple kita pon rasa nak. Mana tak nya sebab couple sekarang dah jadi macam budaya/trend.Yang couple jadi macam biasa. Tapi yang tak couple dipandang pelik..so, sama-sama kita lihat dah bersediakah kita??




Anda telah bersedia bercouple jika..

Niat anda memang untuk berkahwin dengan 'si dia' demi menjaga agama dan akhlak agar sentiasa terpelihara.

Sebaliknya anda belum bersedia bercouple jika..

Niat suka-suka atau ingin berseronok-seronok demi melayani kehendak nafsu dan perasaan semata-mata.

Anda telah bersedia bercouple jika..

Sudah mempunyai kekuatan dan ketahanan diri untuk tidak terlibat dengan perkara-perkara yang diharamkan oleh agama seperti berdua-duaan di tempat sunyi, berpegangan tangan dan melakukan sesuatu tindakan yang menjurus kepada 'mukadimah' zina.

Anda belum bersedia untuk bercouple jika..

Masih sukar mengawal nafsu dan tidak punya keyakinan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan negatif seperti berpegang-pegangan tangan, menyentuh dan dot...dot..dot.. (fikirlah sendiri).

Anda telah bersedia bercouple jika..

Sudah 'lepas' imu fardu ain dan mempunyai tahap pencapaian akademik yang baik dalam pengajian anda. Atau sebaik-baiknya sudah mempunyai pekerjaan yang tetap.

Anda masih belum bersedia bercouple jika..

Masih kandas ilmu fardu ain, mengaji Al-Quran pun lintang pukang dan mempunyai masalah besar dalam pelajaran. Atau anda adalah seorang 'penganggur terhormat'.

Anda telah bersedia bercouple jika..

Sudah istiqamah menjaga solat 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan dan sedang berusaha sedaya upaya menjadi muslim dalam erti kata sebenar.

Anda masih belum bersedia bercouple jika..

Mengucap dua kalimah syahadah pun masih belum fasih, solat kejap buat kejap tak, apatah lagi untuk yang sunat-sunat. Puasa pun kadang-kadang..aduhai...!





p/s: Perkahwinan itu diibaratkan seperti membina sebuah masjid, jika asasnya tidak kukuh, masa kan masjid itu akan tegap berdiri?? sama-sama fikir kan.




Thank for reading , drop your comment please

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...